Komenského inštitút učí pedagógov ako nenaletieť na konšpirácie
Kritické myslenie, mediálna gramotnosť a životné prostredie patria k najväčším výzvam dnešnej doby. Pre pedagógov a pedagogičky je náročné zorientovať sa v spleti množstva rôznych informácií, viesť hodnotovú diskusiu, realizovať praktickú envirovýchovu a pripraviť svojich žiakov na súčasný svet.
31.1.2022 (Webnoviny.sk) – Kritické myslenie, mediálna gramotnosť a životné prostredie patria k najväčším výzvam dnešnej doby. Pre pedagógov a pedagogičky je náročné zorientovať sa v spleti množstva rôznych informácií, viesť hodnotovú diskusiu, realizovať praktickú envirovýchovu a pripraviť svojich žiakov na súčasný svet. Komenského inštitút, program Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica, ktorý sa zameriava na vzdelávanie pedagógov, prichádza v spolupráci s 365.bank preto po tretíkrát s aktuálnym online vzdelávacím projektom zameraným na tieto témy. Program Učitelia v akcii tentoraz ponúka prednášky a webináre o informačnej a finančnej gramotnosti, kritickom myslení a environmentálnej výchove. Každá téma predstavuje jeden ucelený mesačný vzdelávací blok, v ktorom učitelia dostanú praktické tipy a rady využiteľné v edukačnej praxi.
„Sme presvedčení, že naše školstvo potrebuje ľudí, ktorí sú schopní pripraviť deti na reálny život a zvládanie najrôznejších výziev v 21. storočí. Aj preto štartujeme nový cyklus mesačných online vzdelávacích blokov pod vedením špičkových slovenských lektorov. Vlani sme mali dve kolá programu Učitelia v akcii a obe mali veľký ohlas. Veríme, že to tak bude aj teraz,“ vraví Denisa Adamovičová z Komenského inštitútu.
Pandémia koronavírusu vytvorila aj pandémiu dezinformácií. Dôležitosť kritického myslenia si podľa prieskumu 365.bank uvedomujú až štyri pätiny Slovákov. S narastajúcim dosiahnutým vzdelaním pritom táto potreba rastie. Hrozby dezinformácií, konšpirácií a hoaxov totiž vníma takmer dvakrát viac (68 %) ľudí s dosiahnutým vysokoškolským vzdelaním než tých, ktorí majú základné alebo stredoškolské vzdelanie bez maturity (35 %). Séria prednášok tak má pomôcť pedagógom zorientovať sa v témach, ktoré sú na podporu kritického myslenia kľúčové.
Učitelia v akcii štartujú 1. februára prednáškou a diskusiou o tom, ako fungujú médiá, z akých zdrojov čerpajú, ako odhaliť konšpiračný web či ako pracovať s ľuďmi presvedčenými o omyloch. „Ako ukázal prieskum agentúry Focus, ktorý robila na jeseň 2020, až tretina pedagógov verí nezmyslom, napríklad, že očkovanie je prípravou na čipovanie ľudí. Je to dôkaz, že takéto veľké percento učiteľov sa nedokáže orientovať vo svete informácií a tak je potrebné to zmeniť,“ dodáva Denisa Adamovičová.
Počas vzdelávacích blokov sa učitelia naučia, ako selektovať či vstrebávať množstvá informácií, ako si zachovať triezvu hlavu a viesť zdravú diskusiu, ako viesť hodnotové témy v triede alebo tiež ako prakticky vyučovať environmentálnu výchovu v prepojení na iné predmety. Prednášať budú odborníci Marie Stracenská, Ján Markoš a Zuzana Gallayová. Každá téma sa začína úvodnou streamovanou prednáškou, po ktorej majú ešte možnosť sa prihlásiť na celý mesačný blok. Mesačný blok je určený pre vybraných 25 účastníkov a je to bezplatné. Pre absolvovanie celého vzdelávacieho bloku je potrebné sa vopred prihlásiť prostredníctvom formulára, ktorý záujemcovia nájdu na webe Komenského inštitútu. „Pandémia zvýraznila potrebu kritického myslenia pri selektovaní informácií, ktoré získavame na internete. Ak je učiteľ vzdelaný v tejto téme, môže vychovávať žiakov, ktorí neprepadnú viere v konšpirácie,“ uzatvára koordinátorka projektu Denisa Adamovičová.
Okrem nedostatočného kritického myslenia je však problémom aj slabá finančná gramotnosť, v ktorej slovenské školstvo dlhodobo zaostáva. Svedčí o tom PISA testovanie školákov, ale aj výsledky prieskumu 365.bank. „Podľa našich dát sú vedomosti detí v oblasti financií na trojku. Finančné vzdelávanie je potrebné budovať od základu, t. j. už v detstve. V opačnom prípade sa nedostatočná finančná gramotnosť prejaví v dospelosti, či už v podobe nadmerného zadlžovania, nevytvárania si dostatočnej finančnej rezervy, alebo chýbajúcej digitálnej finančnej gramotnosti, v dôsledku ktorej sa stávajú ľudia obeťou internetových podvodov,“ hovorí Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank.
S cieľom budovať finančnú gramotnosť u detí vo veku od 8 do 15 rokov podľa jej slov banka spustila aj prvú detskú mobilnú aplikáciu SMARTIE, ktorá naučí deti pod dohľadom rodičov narábať s peniazmi. Séria prednášok sa zároveň bude venovať aj téme finančného vzdelávania.
Okrem projektu „Učitelia v akcii“ Komenského inštitút organizuje pre pedagógov aj bezplatné streamované webináre. V nich zdieľajú svoje skúsenosti a praktické príklady prevažne pedagógovia a lektori z praxe. Od začiatku korona krízy sa ich zúčastnilo viac ako 15 000 učiteľov a rodičov. Pozvánky a kompletný archív je dostupný na www.komenskehoinstitut.sk/webinare.
Na stránke www.komenskehoinstitut.sk/projekty nájdu pedagógovia a riaditelia aj desiatky projektov, z ktorých môžu čerpať inšpirácie pre svoje vzdelávanie alebo riadenie škôl.
O Komenského inštitúte
Komenského inštitút je vzdelávací program pre pedagogičky a pedagógov, ktorý organizuje Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica. Vzdeláva a podporuje pedagógov, ktorí sú súčasťou reformy školstva zdola. Realizuje ročný vzdelávací program, pestrý Alumni program pre absolventov, ocenenie Učiteľ Slovenska, vzdelávacie podujatia a vydáva publikácie pre širokú pedagogickú verejnosť (www.komenskehoinstitut.sk).
Záštitu nad programom Komenského inštitút a ocenením Učiteľ Slovenska prebrala prezidentka Zuzana Čaputová.
Informačný servis
Viac k témam: Konšpiračné teórie, PR
Zdroj: Webnoviny.sk – Komenského inštitút učí pedagógov ako nenaletieť na konšpirácie © SITA Všetky práva vyhradené.